Søg
Filters
Close
RSS

Blog indlæg af '2015' 'oktober'

Dansk bildesigner modtager pris

ANDERS WARMING HAR MODTAGET DESIGNRÅDETS PRIS 2015
Designrådet har siden 1980 uddelt prisen til danske designere, der gør en ekstraordinær indsats for at fremme designfaget. Prisen går i år til Anders Warming. Det er usædvanligt for en dansker at nå den stjernestatus inden for bildesign, som Anders har opnået. Designrådets begrundelse for, at det netop var Anders Warming, der modtog prisen:

”Prisen gives for hans livsværk, hvori mange fremragende designs indgår – fra BMW Z4 til Mini Clubman. Anders Warmings designs er fremtidsorienterede og har været normdannende for den stærkt skulpturelle og organiske stil, der har præget bildesign de seneste 15 år”.

Jens Martin Skibsted, der er formand for Designrådet, uddyber kåringen: - Anders Warming har dedikeret sit designvirke til bilen og fået lov til at arbejde med nogle af de væsentligste personligheder inden for bildesign. Hans begejstring og interesse for bilen har ført ham frem til at være en af de mest betydningsfulde bildesignere i vor tid. Han er et eksempel på, at med flid, fordybelse, dybtfølt interesse og talent kan man nå toppen og skabe noget nyt – også selv om man kommer fra en cykelnation”. Vi ønsker Anders Warming tillykke med den fornemme pris.

Motormagasinet 16. oktober 2015.

Succes med 20.000 brugere


BMW DELEBIL I KØBENHAVN
I september 2015 satte DriveNow 400 elektriske BMW i3’er på gaden i København, og siden da har interessen varet stor, særligt blandt byens borgere, der indtil videre har taget det nye bybilskoncept godt til sig. Som et resultat af flere end et tusind registreringer om dagen de første dage efter lanceringen, kan DriveNow derfor allerede nu tælle over 20.000 registrerede kunder i Danmark. Heriblandt har mere end 65 procent registreret sig via deres Rejsekort.

København er sidste skud på stammen af i alt ni storbyer, hvor DriveNow har lanceret sine bybiler, og det internationale bybilskoncept kunne i den anledning også fejre sin kunde nr. 500.000 i midten af september.

- Vi er utrolig glade for den interesse, som danskerne har vist os indtil videre. Det er helt fantastisk, at vi på så kort tid har opnået så stærk en tilslutning til vores forretning. DriveNow har opnået rigtig mange registreringer i opstartsfasen her i Danmark, og det er netop med til at bekræfte os i, at København har ventet på et bybilskoncept som vores, siger Manager af Carsharing Kenneth Futtrup fra DriveNow Danmark.

Som kunde hos DriveNow, kan man frit benytte sig af bybilerne i alle de byer, hvor DriveNow opererer, hvilket blandt andet tæller Berlin, Hamborg, Wien og London.

Motormagasinet 16. oktober 2015.

 

 

 

BMW med M og ny motor


BMW X4 M40i
BMW har netop lanceret en ny variant af X4 - med navnet X4 M40i. Og når BMW hæfter et M på navnet, ved vi, at der er linet op til høj pris, høj tophastighed og høj effekt. Motoren er en ny 3 liters, 6-cylindret rækkemotor, der får sin premiere i netop denne bil. 360 hk afleveres melle 5800 og 6000 0/min. Forbruget er efter EU-normen 11,6 km/l, CO2-udslippet 199 g/km. Motoren dukker senere op i mange andre BMW'er.

 

 

Tesla Motors tager navn efter videnskabsmand

NAVNET TESLA FORPLIGTER
Mange kender navnet Tesla fra en lækker og dyr elektrisk bil. Den lynhurtige miljø-øse er dog opkaldt efter en sky serbisk videnskabsmand, der gjorde store videnskabelige opdagelser uden at ret mange lagde mærke til det, nemlig opfinderen Nikola Tesla som revolutionerede elektriciteten med vekselstrøm - og så lavede han desuden en fjernstyret båd, som ingen troede på!! Han blev født under fattige kår i Serbien i 1856 og led allerede som barn af pludselige åbenbaringer, hvor opfindelser viste sig for ham som idéer og formler.

Turen går til USA
Som ung rejste han til USA, fordi han ville sælge noget helt nyt til den store videnskabsmand Thomas Edison. Edison var manden bag glødepæren og foregangsmand for elektricitetens udvikling i USA. Dengang var USA, som alle andre steder, oplyst af jævnstrøm med konstant spænding og strømstyrke. Ulemperne ved dette system var et stort spild, når man skulle føre strøm over større afstande. Tesla havde opfundet en løsning: Vekselstrøm. Han drog til USA for at sælge sin nyudviklede generator, der kunne lave netop denne vekselstrøm.

Edison kunne dog ikke lide idéen. Han bad i stedet Tesla om at forbedre Edisons egen jævnstrømsanlæg og lovede ham 50.000 dollar for det. Tesla løste opgaven, men han fik ikke pengene. - Du forstår bare ikke amerikansk humor, gør du?, sagde Edison angiveligt til Nikola Tesla, der gik ud af kontoret og aldrig vendte tilbage. I stedet gik han til konkurrenten Westinghouse, hvor systemet blev en stor succes og langsomt udkonkurrerede jævnstrømmen.

Manden med de mange ideer
Tesla var samtidig en af de første videnskabsmænd, der demonstrerede, at elektricitet kan bevæge sig gennem luften. Hans 'Tesla coil' var en lysende elektrisk kugle, man kunne trække lange gnister fra, og den er fast inventar i de fleste fysiklokaler i vores skoler i dag.

Tesla nåede også at patentere et system til at sende radio før konkurrenten Marconi, men nåede aldrig at udnytte det i praksis. Han havde desuden tanker om et verdensomspændende kommunikationsnet, et verdensnet, der på mange måder minder om nutidens internet. Det blev dog aldrig til noget. Det gjorde til gengæld de store fjernstyrede både, som han demonstrerede i 1898.
Bådene var to meter lange med store antenner, ror og blinkende lys - som alt sammen kunne fjernbetjenes. Tesla demonstrerede bådene i et indendørs bassin i Madison Square Garden i New York. Publikum troede, at der var tale om magi eller tankestyring, men det var fjernbetjening - for første gang i verdenshistorien.

 

Tesla Motors
Nikola Tesla bliver i disse år skildret som en sand kunstner, en cool teknolog. Han er kontrasten til det etablerede. Det var sikkert også derfor, at elbilproducenten Tesla Motors tog navn efter ham.